Allmänna försäljningsvillkor
Artikel 1 – Definitioner
I dessa allmänna villkor gäller följande definitioner:
-
Ångerrätt: den period under vilken konsumenten kan utöva sin rätt att frånträda avtalet.
-
Konsument: den fysiska person som inte handlar inom ramen för yrkesmässig eller kommersiell verksamhet och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren.
-
Dag: kalenderdag.
-
Avtal om fortlöpande leverans: distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller köpeplikten är fördelad över tiden.
-
Hållbart medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligt riktad till honom/henne på ett sätt som möjliggör framtida användning och oförändrad återgivning.
-
Ångerrätt (rätt till frånträde): konsumentens möjlighet att säga upp distansavtalet inom ångerfristen.
-
Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som på distans erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter.
-
Distansavtal: ett avtal som ingås inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, där enbart en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med avtalets ingående.
-
Teknik för distanskommunikation: varje medel som kan användas för att ingå avtal utan att konsumenten och näringsidkaren samtidigt är fysiskt närvarande på samma plats.
-
Allmänna villkor: dessa allmänna försäljningsvillkor för näringsidkaren.
Artikel 2 – Näringsidkarens identitet
-
Företagsnamn: Empowr B.V.
-
Registreringsnummer (KvK): 97309222
-
Handelsnamn: Elin Stockholm
-
Momsnummer: NL867996079B01
-
Kundtjänst (e-post): info@elinstockholm.se
-
Huvudkontor: Antonie Genietsplein 4, 3264VA, Nieuw-Beijerland, Nederländerna
Artikel 3 – Tillämpningsområde
Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från näringsidkaren samt för varje distansavtal och varje beställning som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.
Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, ska det anges innan distansavtalet ingås var villkoren kan läsas hos näringsidkaren och att de, på begäran, snarast och kostnadsfritt skickas till konsumenten.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan dessa villkor göras tillgängliga för konsumenten elektroniskt på ett sätt som gör det möjligt att enkelt spara dem på ett hållbart medium. Om detta inte är möjligt, ska det anges var villkoren kan läsas elektroniskt och att de skickas kostnadsfritt på begäran, elektroniskt eller på annat sätt.
Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa villkor, gäller ovanstående på motsvarande sätt. Vid motstridiga villkor gäller alltid den bestämmelse som är mest fördelaktig för konsumenten.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor är ogiltiga eller ogiltigförklaras, påverkar det inte giltigheten av övriga bestämmelser. Den aktuella bestämmelsen ersätts då, i samråd, med en ny bestämmelse som ligger så nära den ursprungliga som möjligt.
Oförutsedda situationer ska tolkas i enlighet med andemeningen i dessa villkor. Tvetydigheter ska också tolkas enligt andemeningen i dessa villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet är icke-bindande. Elin Stockholm förbehåller sig rätten att ändra eller justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet korrekt. Om näringsidkaren använder bilder ska dessa på ett troget sätt återge de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara fel eller misstag i erbjudandet är inte bindande för näringsidkaren.
Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för skadestånd eller uppsägning av avtalet.
Produktbilderna är en sanningsenlig representation, men Elin Stockholm kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med de faktiska färgerna.
Varje erbjudande innehåller information som är tydlig nog för att konsumenten ska veta vilka rättigheter och skyldigheter som gäller vid acceptans. Detta omfattar särskilt:
-
priset, exklusive tullavgifter och importmoms, som betalas av kunden. Post- eller kurirtjänsten tillämpar särskild ordning för gränsöverskridande leveranser inom EU. Moms (och eventuella tullavgifter) tas ut av mottagaren,
-
eventuella fraktkostnader,
-
sättet på vilket avtalet ingås och de steg som krävs,
-
eventuell tillämplighet av ångerrätten,
-
betalnings-, leverans- och fullgörandevillkor,
-
giltighetstid för erbjudandet eller den tid under vilken priset är fastställt,
-
storleken på kostnader för distanskommunikation, om dessa avviker från baspriset,
-
om avtalet arkiveras efter ingåendet och hur konsumenten i så fall kan ta del av det,
-
hur konsumenten innan ingåendet kan kontrollera och vid behov korrigera de uppgifter han/hon lämnat,
-
tillgängliga språk för att ingå avtalet,
-
tillämpliga uppförandekoder och hur konsumenten kan få tillgång till dessa online,
-
minsta varaktighet för distansavtalet om det avser fortlöpande leverans.
Tillval: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.
Artikel 5 – Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, i det ögonblick konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges.
Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt, bekräftar Elin Stockholm omedelbart mottagandet av acceptansen elektroniskt. Så länge denna acceptans inte har bekräftats kan konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt vidtar Elin Stockholm lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra överföringen av data och skapa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska Elin Stockholm vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Elin Stockholm kan – inom lagens ramar – undersöka konsumentens betalningsförmåga samt alla relevanta fakta för att på ett ansvarsfullt sätt kunna ingå avtalet. Om Elin Stockholm på grund av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har företaget rätt att vägra en beställning eller förena den med särskilda villkor.
Elin Stockholm ska tillhandahålla konsumenten, skriftligen eller på ett hållbart medium, följande information tillsammans med produkten eller tjänsten:
-
adressen till företagets etablering där konsumenten kan framföra klagomål,
-
villkoren och sättet för utövande av ångerrätten, eller en tydlig indikation om dess uteslutning,
-
information om garantier och befintlig service efter köp,
-
uppgifterna som anges i artikel 4.3, om dessa inte redan har tillhandahållits,
-
villkoren för uppsägning av avtalet om det har en varaktighet längre än ett år eller är på obestämd tid.
Vid fortlöpande leveransavtal gäller detta endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås med förbehåll för tillräcklig tillgång på de aktuella produkterna.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten en ångerfrist på 30 dagar under vilken han/hon kan frånträda avtalet utan att ange skäl. Denna period börjar dagen efter att konsumenten, eller en i förväg angiven tredje part, mottagit produkten.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Han/hon får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa dess art, egenskaper och funktion. Om konsumenten utövar ångerrätten ska produkten returneras med alla tillbehör, och om möjligt i originalskick och originalförpackning, i enlighet med tydliga och rimliga instruktioner från Elin Stockholm.
För att använda ångerrätten måste konsumenten meddela Elin Stockholm skriftligen eller via e-post inom 30 dagar efter mottagandet. Efter meddelandet ska produkten returneras inom ytterligare 30 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att produkten har returnerats i tid, t.ex. med ett fraktkvitto. Retur kan även ske direkt till vår leverantör i Kina.
Om konsumenten inte inom tidsfristen meddelar att han/hon vill utnyttja ångerrätten, eller inte returnerar produkten i tid, blir köpet bindande.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar ångerrätten står han/hon själv för returkostnaderna. Konsumenten bör vara medveten om att returen kan behöva skickas till ursprungslandet (leverantör i Kina).
Om konsumenten redan har betalat kommer Elin Stockholm att återbetala beloppet så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar efter att ångerrätten utövats. Återbetalning sker endast när produkten har mottagits av Elin Stockholm eller när konsumenten har lämnat ett bevis på fullständig retur.
Artikel 8 – Undantag från ångerrätten
Elin Stockholm kan utesluta ångerrätten för vissa produkter eller tjänster, vilket anges tydligt i erbjudandet eller senast före avtalets ingående.
Uteslutning är endast möjlig för produkter som:
-
tillverkas enligt konsumentens specifikationer,
-
tydligt är personliga,
-
till sin natur inte kan returneras,
-
snabbt kan försämras eller förfalla,
-
vars pris är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som Elin Stockholm inte kan påverka,
-
utgör enskilda tidningar eller tidskrifter,
-
ljud- eller videoinspelningar eller datorprogram vars försegling brutits av konsumenten,
-
hygienprodukter vars försegling brutits av konsumenten.
Ångerrätten kan också uteslutas för tjänster som:
-
avser logi, transport, restaurang eller fritidsaktiviteter som ska tillhandahållas på ett visst datum eller under en viss period,
-
har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen löpt ut,
-
avser spel och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under giltighetstiden som anges i erbjudandet höjs inte priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna, förutom vid ändringar i momssatser.
I undantag från föregående stycke kan Elin Stockholm erbjuda produkter eller tjänster vars priser är beroende av fluktuationer på finansmarknaden som företaget inte kan påverka. Dessa erbjudanden anges med att priserna är vägledande.
Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagar eller förordningar. Prisökningar efter 3 månader är endast tillåtna om detta uttryckligen avtalats och:
-
de är ett resultat av lagar eller förordningar, eller
-
konsumenten har rätt att häva avtalet från den dag prisökningen träder i kraft.
Leveransplatsen, i enlighet med nederländska mervärdesskattelagen från 1968, är den plats där transporten påbörjas. Detta innebär att leveransen sker utanför EU. Importmoms och tullavgifter debiteras därför av transportören eller posttjänsten vid importen. Elin Stockholm debiterar ingen moms.
Alla priser är med förbehåll för tryckfel eller skrivfel. Vid uppenbara fel är Elin Stockholm inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Elin Stockholm garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på kvalitet och användbarhet samt gällande lagar och föreskrifter vid tidpunkten för avtalets ingående. Om det överenskommits garanterar Elin Stockholm också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
Eventuell garanti som lämnas av Elin Stockholm, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheterna för konsumenten.
Fel eller felaktigt levererade produkter måste anmälas skriftligen till Elin Stockholm inom 30 dagar efter leverans. Returer ska ske i originalförpackning och i nyskick.
Garantiperioden motsvarar tillverkarens garanti. Elin Stockholm ansvarar aldrig för produktens slutliga lämplighet för en specifik användning eller för råd gällande användningen.
Garantin gäller inte om:
-
konsumenten själv har reparerat eller ändrat produkterna eller låtit tredje part göra detta,
-
produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller behandlats vårdslöst eller i strid med instruktionerna från Elin Stockholm eller förpackningen,
-
felen helt eller delvis beror på lagstadgade regler om materialens art eller kvalitet.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Elin Stockholm ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av produktbeställningar.
Leveransadressen är den adress som konsumenten har uppgett till företaget.
Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, utför Elin Stockholm accepterade beställningar så snart som möjligt och senast inom 30 dagar, såvida inte en längre leveranstid har avtalats med konsumenten. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan utföras, helt eller delvis, informeras konsumenten senast 30 dagar efter beställningen. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad och kan även kräva eventuell ersättning.
Vid hävning enligt föregående stycke ska Elin Stockholm återbetala de belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt och senast inom 30 dagar efter hävningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig omöjlig, kommer Elin Stockholm att göra sitt bästa för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Vid leverans anges tydligt och begripligt att det är en ersättningsartikel. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Eventuella kostnader för retur står Elin Stockholm för.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos Elin Stockholm fram till leveransen till konsumenten eller en tredje part som konsumenten i förväg har meddelat företaget, såvida inget annat uttryckligen avtalats.
Artikel 12 – Avtal på bestämd tid: uppsägning, förlängning och varaktighet
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal på obestämd tid som gäller regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med en uppsägningstid på högst en månad, i enlighet med de överenskomna uppsägningsvillkoren.
Konsumenten kan även säga upp ett tidsbestämt avtal för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster vid slutet av den överenskomna perioden, med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan i de fall som avses ovan:
-
säga upp när som helst och inte vara begränsad till en specifik tidpunkt eller period,
-
säga upp på samma sätt som avtalet ingicks,
-
alltid säga upp med samma uppsägningstid som Elin Stockholm själv tillämpar.
Förlängning
Ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av produkter eller tjänster får inte förlängas eller förnyas automatiskt för en viss tid.
I undantag från föregående stycke kan ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter eller tidskrifter automatiskt förnyas för högst tre månader, förutsatt att konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett tidsbestämt avtal om regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas automatiskt på obestämd tid om konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, eller tre månader om leveransen sker mindre än en gång per månad.
Ett tidsbegränsat avtal om prov- eller introduktionsabonnemang på dagstidningar, nyheter eller tidskrifter kan inte förlängas automatiskt och upphör automatiskt vid provperiodens slut.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten när som helst säga upp det efter ett år, med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte uppsägning före den avtalade perioden är orimlig eller oskälig.
Artikel 13 – Betalning
Om inget annat har avtalats i kontraktet, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar från början av ångerfristen som anges i artikel 6, punkt 1. Vid ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period när konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera eventuella felaktigheter i betalningsuppgifter som tillhandahålls eller anges till Elin Stockholm.
Vid utebliven betalning från konsumenten har Elin Stockholm, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, rätt att ta ut rimliga kostnader som tidigare meddelats konsumenten.
Artikel 14 – Klagomålsförfarande
Klagomål om utförandet av avtalet måste lämnas till Elin Stockholm fullständigt och tydligt beskrivna, inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till Elin Stockholm kommer att besvaras inom 30 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en längre behandlingstid, kommer Elin Stockholm inom 30 dagar att skicka en bekräftelse och en uppskattning av när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som kan bli föremål för tvistlösningsförfarande.
Ett klagomål suspenderar inte konsumentens betalningsskyldigheter, såvida inte Elin Stockholm uttryckligen anger något annat skriftligen.
Om ett klagomål bedöms vara berättigat av Elin Stockholm, kommer företaget antingen att ersätta den levererade produkten kostnadsfritt eller reparera den.
Artikel 15 – Tvister
Avtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten och som omfattas av dessa allmänna villkor regleras uteslutande av svensk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.